tirsdag den 10. maj 2016

Minifestival 1 - intentionen...

På baggrund af bålaktiviteter ved udelivstur i Stevninghus ønsker jeg at afvikle en aktivitet omhandlende socialt samvær i forbindelse med madlavning over åben ild. Målgruppen er voksne udviklingshæmmede med begrænsede sociale ressourcer.


Det didaktiske perspektiv lægger sig op ad Mygind (2005) der konkluderer at "...børn udvider og ændrer deres relationer når undervisningens kontekst ændres" Endvidere konstaterer Mygind at udeskoleundervisning medfører en dybere relation ikke blot børnene i mellem men også mellem lærer og barn. Det er min påstand at denne evidens for børneområdet også kan appliceres på social/special i dette tilfælde, da borgernes kognitive og emotionelle udviklingsniveau ligger mellem 5 - 10 år og dermed meget lig børns... Der foreligger ikke meget forskning omkring udeliv/social og specialpædagogik, men Christensen (2013) angiver på baggrund at af analysearbejde af 48 studier at

"Der foreligger en videnskabelig bevisførelse for, at friluftsliv kan medføre positive terapeutiske/pædagogiske forandringer og effekter i forhold til 3 overordnede aspekter: Intrapersonelle, interpersonelle, samt kropslige."

Målet for aktiviteten er altså i første omgang at tilbyde et rum, nemlig uderummet centreret omkring ildstedet, hvor social samvær kan foregå. Ifølge "natur og udeliv" side 59, er kombinationen af flere forskellige vidensformer i processen befordrende for at læring/viden lagres i langtidshukommelsen. Det er ikke intentionen at de deltagende skal have et decideret læringsmål i katalogisk forstand, men jeg indtænker følgende vidensformer i mine refleksioner:

1) Analog viden - Hvordan dufter forskellige grene når de brænder? Hvordan føles røgen i øjnene?
2) Kropslig viden - At snitte sin egen pind til madlavningen" - flække brænde, bære brænde. Hvordan føles ilden når det blæser, når det er stille - når man sidder tæt på og længere væk?
3) Dialogisk viden - Borgere ved allerede meget om naturen og dyrene - vores fællesskab omkring madlavningen kan ændre både mit og deres syn på verden. At lære af hinanden. At opnå nye og større forståelser via hinanden.

Evaluering : Lykkedes det at skabe et konflikfrit uderum, hvor alle kunne deltage på deres præmisser? Lykkedes det at inddrage borgerne i aktiviteterne omkring optænding/madlavning.
Giver borgerne udtryk for begejstring over aktiviteten? Hvordan opleves de intra -interpersonelle relationer - ændrede de sig?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar